Een mijlpaal…

RangeerterreinHet is de laatste tijd weer wat stil geweest. Dit werd mede veroorzaakt door een onvrijwillig ziekenhuis verblijf en wat andere belemmerende factoren die me parten speelden. Maar we zijn ondanks dat toch weer een paar stappen verder gekomen. Inmiddels ligt er een ‘compleet rangeerterrein’ waar ook het een en ander aan bedrijvigheid zal ontstaan wanneer alles is bedraad en aangesloten Want wat is een modelspoorbaan zonder rangeerterrein, een simpele incomplete modelspoorbaan. Dus in dit kader moest er wel een rangeerterrein bij komen. Maar voor een rangeerterrein heb je relatief veel wissels en kruiswissels voor nodig. Ook een goede beveiliging mag daar niet ontbreken om te voorkomen dat er grote ongelukken gebeuren.

De wissels waren redelijk snel aangeschaft en het rangeerterrein begon al even zo snel zijn definitieve vorm te krijgen. Maar het hele rangeerterrein moet ook opgedeeld worden in blokken om de veiligheid te bewaken en te kunnen bepalen waar welke loc zich op het rangeerterrein bevind. Hiervoor hebben we bezetmelders nodig, en wel het liefst dezelfde als ik al in gebruik heb om de rest van de baan te bewaken en te regelen. Maar wat blijkt, het type bezetmelder wat ik gebruik is er niet meer. Daar zijn nu andere voor in de plaats gekomen die ik weliswaar wel kan gebruiken, maar niet zo makkelijk kan koppelen zoals met het ‘oude’ type wel kon. Dit is wel iets waar ik niet echt blij mee ben, juist omdat ik rekening gehouden had met een mogelijke uitbreiding van dit type bezetmelders. Het aantal blokken met het rangeerterrein is met veertien toegenomen terwijl ik op mijn huidige bezetmelders nog plaats had voor zeven blokken.

Dus ga ik eens op zoek naar het oude type bezetmelders, zodat ik toch een doorkoppeling op een voor mij makkelijke en prettige manier kan laten plaats vinden. Tot die tijd kan ik in ieder geval de nog beschikbare bezetmelders gaan bedraden… Alleen, dan moet je wel het juiste draad hebben om dat te kunnen doen. Ik heb met kunst en vliegwerk nog precies genoeg om twee bezetmeld punten te bedraden en dan is het op. Ofwel, zoals mijn kinderen vroeger zeiden: “Oppie, moet je nieuwe kopen”. Ja, dat is makkelijk gezegd dan gedaan, mijn favoriete modelspoorwinkel is net gesloten vanwege een verhuizing naar een nieuw pand vanwege uitbreiding en het via bijvoorbeeld Ebay bestellen duurt minstens net zo lang of nog langer. Dus voor mij is de enige echte optie om te wachten tot de opening van de nieuwe winkel. Heb ik wel gelijk een mooie reden om naar de opening te gaan en niet met lege handen thuis te komen. 😆

DraaischijfBij de opening heb ik inderdaad het benodigde draad gekocht zodat ik de rest van de aansluitingen voor de bezetmelders kon maken. Door een beetje de boel aan te passen kon ik ook het aantal benodigde bezetmeldpunten wat omlaag krijgen zodat ik nu precies genoeg heb voor een werkend geheel. Dat wil zeggen, de blokken na de draaischijf worden niet aangesloten op de bezetmelders, de rangeersporen die op een stootblok uitkomen moeten het doen met één bezetmelder. En zo kan ik voorlopig vooruit zonder dat ik die extra bezetmelder moet aanschaffen. Voorlopig dus, want als straks mijn draaischijf weer werkt, dan moeten de sporen in de loc-loods toch echt wel aangesloten worden. “Werkt je draaischijf niet?” voel ik verschillende denken. Nee, die werkt niet meer. Het motorgedeelte wat in de brug zit is kapot, het motortje is doorgebrand 😱 en ik kan deze onderdelen nergens vinden. Een nieuwe draaischijf is me simpelweg te duur, maar als er nog ergens een voor een aanvaardbare prijs in de aanbieding is, hou ik me warm aanbevolen. 😉

Dan was er ook nog het probleem met de wissels in het rangeergebied. Deze moesten ook nog voorzien worden van decoders. De meeste wisseldecoders bestaan uit aansluitingen voor vier wissels, maar ik had er nog één liggen van de firma Lenz en die heeft aansluitingen voor zes wissels. Genoeg voor één zijde van het rangeerterrein. Nu nog wat bedenken voor de andere zijde van het rangeerterrein waar acht wissels bediend moeten worden. Nu kan ik gaan voor twee decoders van de ‘standaard merken’ maar mijn toch wel favoriete leverancier in spoorbaan automatisering, Rosoft heeft nu een wisseldecoder met aansluiting voor acht wissels 😎 iets duurder dan één decoder van de andere leveranciers, maar wel dubbel het aantal aansluitingen. Geen moeilijke keuze dus. En nu wil de vreemde toevalligheid zich voordoen dat ikkes binnenkort jarig ben, dus lijkt mij dit een prachtig verjaarskadootje. 😉 De suggestie voor dit kadootje viel zeker in goede aarde, met als gevolg dat ik nu een vervroegd verjaarskadootje in ontvangst mocht nemen… inderdaad een achtvoudige wisseldecoder. Hiermee kan ik nu dus stellen dat mijn modelspoorbaan in technisch opzicht eigenlijk wel klaar is. Een mijlpaal is bereikt in mijn ogen. Ik heb er heel lang naar uitgekeken en kreeg eerlijk gezegd meer dan genoeg van al die draadjes solderen en aan te sluiten. Maar eindelijk is het moment nu daar… Victorie… Ik kan andere dingen gaan doen op mijn spoorbaan. Ik kan weer volop rijden, ik kan met de scenery beginnen… Maar ook daar komen draadjes kijken… voor verlichting en zo… Aaaahhhhh… Nou ja, zeer waarschijnlijk niet zo veel en niet zo ingewikkeld… In ieder geval niet elektronisch gestuurd, maar allemaal met schakelaartjes op een bedieningspaneel. De verlichting gaat in groepjes verdeeld worden, zodat niet alles in één keer aan floept als ik een schakelaartje om zet, maar netjes bij een paar verschillende huisjes kris-kras verspreiden dan per groepje een andere schakelaar. Immers, in de echte wereld gaat ook niet bij iedereen het licht op hetzelfde moment aan of uit. Dus een klein beetje weer naar de werkelijkheid toe.

Station VelpDan kunnen we nu eens gaan denken aan de scenery. Het belangrijkste op een modelspoorbaan is voor mij het station… Ik heb er drie staan… maar eigenlijk bevallen ze me alle drie niet omdat ik meer gericht ben geraakt op het Nederlandse spoorbedrijf en voor het grootste deel van het Duitse spoorbedrijf ben afgestapt. Dus de stations die ik nu heb gaan de verkoop in en ga ik op zoek naar een Nederlands station. En de eerste die me opkomt is station Velp, maar dan wel zoals die er in mijn jeugd uit zag, zo’n mooi uitgebouwd Klasse 5 station. Niet zo’n opgefokte ‘abrie met kapsones’ zoals die er nu staat. Nee, een mooi klassiek station mede omdat dat ook beter past binnen de periode waarin ik mijn treinen heb. Alleen het probleem is, zo’n station bestaat nergens als bouwpakket voor je modelspoorbaan… de enigste oplossing is dan zelfbouw. En dat is lastig, ja polystyreen heb ik genoeg, maar een goede bouwtekening is echt nergens te krijgen. Gelukkig zijn er tegenwoordig archieven waar tekeningen van originele gebouwen opgeslagen liggen. Via internet is te zien of van het gebouw wat je zoekt de originele tekeningen nog te krijgen zijn.

En nu we het toch over mijlpalen hebben, ik realiseer me nu dat dit het 50ste blog/bericht is over mijn modelspoor perikelen is. Voor iemand die niet van schrijven houd en vaak moeite heeft een enigszins volgbaar verhaal op papier te zetten een hele prestatie al zeg ik het zelf.

50e
Later meer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *