In het schaduwstation…

FutloosEr is al weer een tijdje voorbij gegaan sinds mijn laatste treinblogje. Voor het belangrijkste deel had dit te maken met mijn beperkingen om aan de modelspoorbaan te kunnen werken, maar natuurlijk zaten ook de feestdagen er tussen waar je ook niet echt actief bent met je hobby, tenminste ik dit jaar in ieder geval niet. Andere oorzaken waren dat ik ook op andere gebieden het een en ander te doen had wat mij zoveel energie koste dat ik de puf niet meer kon opbrengen om wat aan de modelspoorbaan te gaan doen. Maar helemaal stil gezeten heb ik niet. Ik heb ondertussen ook de nodige financiën bij elkaar geharkt om nieuwe wissels aan te kunnen schaffen voor het schaduwstation. Dit was nodig omdat in het schaduwstation allemaal wissels lagen van 24°, waar sommige treinen en loc’s moeite mee hebben. Nu komen er allemaal wissels van 15° in, waardoor het allemaal een stuk soepeler gaat lopen.

Ik ben dus bezig in het schaduwstation om de wissels te vervangen. Niet het makkelijkste klusje omdat ik niet echt veel ruimte heb om er heel goed bij te kunnen komen. Maar met kleine stapjes kom ik er wel doorheen. De bovenbaan rijdt in ieder geval prachtig en lekker soepel over alle nieuwe 15° wissels. En als in het schaduwstation de treinen en loc’s maar de helft zo soepel gaan lopen heb ik helemaal niets te klagen. Iets waar ik vol vertrouwen over ben, maar nog wel even zal duren voordat het klaar is. En omdat ik zelf niet iedere keer even soepel ben als de andere dag, moet ik daarnaast ook een ander klusje hebben om te kunnen doen op de mindere dagen. Nou, dat klusje was al heel snel bedacht. Want nu alle rails op de bovenbaan naar tevredenheid ligt, kan ik eens gaan denken over de scenery en hoe dat aan te pakken.

Ik ben destijds begonnen de baan op te bouwen vanuit het hoofdstation en heb van daaruit de rest van het verloop van de rails bedacht. Dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat ook de verdere aankleding van de modelspoorbaan vanuit dit punt gestart moet worden. En wat is nu een van de belangrijkste onderdelen van een station… de perrons waar de treinen stoppen. Stationsgebouwen heb ik al, maar perrons nog niet, tenminste niet waar ik tevreden over ben. Ik wil eigenlijk graag perrons uit één stuk hebben zodat je niet van die lelijke naden over dwars krijgt te zien. Maar probeer die maar eens te vinden, perrons van 85 á 90 centimeter uit één stuk die ook nog eens precies tussen de verschillende sporen passen. Die ga je niet vinden, dus zit er maar één ding op en dat is ze zelf maken. Gelukkig heb ik hiervoor wat grote platen polystyreen voor liggen in verschillende diktes, dus hiermee moet er wel iets te fabriceren te zijn.

PerronAls eerste een papieren mal gemaakt van de ruimte tussen de rails waar het perron moet komen. Nu blijkt uit de dikte van één van de polystyreen platen dat die precies zo dik is als de bielzen hoog zijn, dus kan ik het zo maken dat de bodemplaat precies ‘klemvast’ tussen de bielzen van de perronsporen komt te zitten. Vervolgens komt daar bovenop een dikkere laag te zitten van 6 millimeter, maar die totaal 4 millimeter smaller is en daar bovenop weer een plaat van 1 millimeter die ook weer net zo breed is als de onderplaat. Als ik dan deze drie lagen op elkaar plak, krijg ik volgens mij een aardig perron waarbij er een holle ruimte komt onder de perronbodem zoals je ook bij echte perrons ziet. Hierna nog even afspuiten met grijze grondverf om er een beetje een betonkleur aan te geven waarna ik kan gaan bedenken hoe ik eventueel een tegelstructuur kan aanbrengen op de perrons. Aan de andere kant ben ik er nog niet helemaal zeker van of er wel een tegelstructuur op moet komen, Want als er ook allerlei bankjes, borden en verlichting op komt te staan kan het er wel eens veel te druk uit komen te zien.

Maar goed, de perrons zijn in elkaar gelijmd en nu is het zaak om ze pas te maken tussen de sporen. Vooral de de perronzijde die vanaf de afslag van het wissel komen moeten goed bijgewerkt worden zodat de rijtuigen hier niet op vast lopen. Door het bochtje wat hier in zit, komen de rijtuigen iets over het ‘perrongebied’ heen en dat kan de boel laten ontsporen, dus steeds even voorzichtig proefrijden met verschillende rijtuigen en kijken waar het rijtuig aanloopt. Dat stukje wordt met behulp van een dremel met schuurhulpstukje beetje voor beetje weg geschuurd totdat de rijtuigen net niet meer aanlopen. Ik wil voorkomen dat de ruimte tussen het perron en het rijtuig te groot wordt, omdat dat volgens mij niet echt mooi zou worden. Dus beetje voor beetje schuren, wel een langdurig klusje, maar ja, voor het mooiste resultaat moet je wat tijd investeren. En zo worden beide perrons bijgewerkt totdat de rijtuigen er zonder problemen langs kunnen rijden. Vervolgens spuit ik ze grijs met een spuitbus met grijze grondverf om ze een ‘beton-look’ te geven waarna ze er alweer veel beter uit zien. Alleen moet ik nog gaan bedenken hoe ik het straks met de bedrading voor verlichting ga doen. Er komen later immers lichtmasten op het perron en andere zaken die spanning nodig hebben. Maar dat is even van latere zorg.

En ondertussen wordt er ook weer gewerkt aan het schaduwstation waar de nieuwe wissels geplaatst moeten worden. Het achterste schaduwspoor blijft op zijn plek liggen zodat ik een goede ‘geleider’ heb om de andere rails er naast te leggen met behulp van een railmalletje. Dit om te zorgen dat alles netjes naast elkaar op de juiste afstand komt te liggen zonder rare kronkels. Dit werkt prima, alleen moet ik per spoor wat ik wil aansluiten op de wisselstraat alle bedrading los solderen, de rails verleggen en vastzetten met het railmalletje en vervolgens de bedrading weer aansluiten. Een lastig klusje omdat ik nu in het schaduwstation niet de ruimte heb om er recht boven te kunnen hangen. Maar het lukt toch prima. Omdat de verschillende schaduwstationsporen dichter bij elkaar komen te liggen komt even bij mij de gedachte opzetten om er straks een extra spoor bij te leggen zodat ik drie sporen in beide richtingen krijg, maar dat laat ik al snel weer varen omdat dat nu voorlopig veel te veel werk met zich mee zou brengen. Ik moet dan immers een nieuwe wisseldecoder kopen en bijplaatsen en dan komt de volgorde van de wisselnummering een beetje door elkaar te liggen. Maar misschien is het iets voor de verdere toekomst. Eerst maar weer zorgen dat alles weer goed kan rijden.

HoogspanningNadat ik er nu de nodige tijd mee bezig ben geweest is het klaar. De schaduwstationsporen liggen allemaal, alle bedrading is aangesloten, de wissels natuurlijk ook. Nu is het dus tijd om te testen of alles goed verloopt, of er nergens ontsporingen plaatsvinden en of ieder deel wel zijn spanning krijgt… Ja op dit laatste puntje ging even wat mis. Omdat bij de ingang van het schaduwstation nog een bezetmelder ligt, krijgt het hierop volgende deel niet de rijspanning doorgegeven., zodat de complete wisselstraat dus zonder spanning staat. Min of meer bij toeval zit voor het eerste wissel een klein stukje rechte rail waar ik de rijspanningsdraden op kan solderen. Op dit stukje sluit ik nu dus nog even de rijstroom aan, zodat de hele wisselstraat hier vandaan zijn rijspanning krijgt. En weer kan het proefrijden opnieuw beginnen. En wat blijkt… het werkt allemaal vlekkeloos. En alle loc’s, rijtuigen en wagons gaan prachtig mooi soepel over de wissels heen. Geen ontsporingen of welke andere vorm ellende dan ook. Het werkt gewoon heel erg goed.

En weer is er een hele grote klus door mij geklaard. Dat houd in dat er eigenlijk nog maar één redelijk groot project voor mij te doen is als het gaat om rails leggen, en dat is het rangeerterrein. Dat wordt weliswaar geen super groot rangeerterrein omdat daarvoor mij gewoon de ruimte ontbreekt, maar toch voldoende groot om er leuk mee bezig te kunnen zijn. Maar dat moet nog heel even wachten… Eerst is het nu even tijd om te gaan rijden en uitgebreid te genieten van wat er nu allemaal klaar is. Bovendien staan er nog een paar andere zaken op het programma waar ik mijn tijd en aandacht even op moet richten. Tja,… de modelspoorbaan is niet mijn enige bezigheid, maar toch zeker wel één van de leukste bezigheden.

Later meer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *