Modelspoor Digitaal – Problemen met nieuwe set

Het komt nogal een voor dat iemand met digitale treinen wil gaan rijden en op een of andere manier het allemaal niet zo werkt als dat je zou mogen verwachten. Paniek is dan vaak het eerste wat er ontstaat. Daarna gaat men vaak twijfelen of het allemaal wel goed is gegaan. En na de zoveelste controle blijkt dat alle rails goed is neergelegd en de aansluitingen zijn zoals ze horen te zijn.
 
Een volgende stap is dan vaak enigszins teleurgesteld terug naar de verkoper van de digitale set, die er vaak ook niet uit komt en in de winkel constateert dat alles toch wel goed is.
 
Maar er zijn vaak nog wel wat redenen te vinden waarom de trein niet zo rijdt als dat we willen. Hieronder haal ik een paar voorbeelden aan waar je misschien je voordeel mee kunt doen.
 
 
Nieuwe set, maar trein hapert of rijd niet.
Het gebeurt nogal eens dat iemand een nieuwe (of gebruikte) startset koopt om digitaal te gaan rijden. Als vanzelf gaat men er dan van uit dat het een kwestie is van rails leggen, digi-centrale aansluiten, digitale trein op de rails en rijden maar. En als het goed is klopt dit ook en zal het ook wel eens voorkomen dat dit zo vlekkeloos verloopt. Echter, in veel gevallen beginnen dan de schijnbaar spookproblemen. De trein rijdt hortend en stotend of zelfs helemaal niet.
In veel gevallen is de schuldige de aansluitrails zoals in onderstaande afbeelding.

 
 


Deze aansluiting bevat een condensator aan de onderzijde van de rails, hier op de foto’s het blauwe blokje. Dit blauwe blokje is voor het ontstoren van analoge treinen, maar veroorzaakt een ernstige vervorming van het signaal als deze is opgenomen in een digitale modelspoorbaan. Deze vervorming van het signaal zorgt ervoor dat de trein niet of niet goed rijdt. Als men dit stuk rails niet gebruikt in de digitale baan is dit probleem ook niet aanwezig. Een andere oplossing is natuurlijk alleen de condensator verwijderen uit het stukje rails. Om dit te verduidelijken zal ik het verder uitleggen aan de hand van onderstaande plaatjes.

 
 


Links de afbeelding zoals het digitale signaal er uit ziet als alles goed is. Dit signaal word zo door de centrale verstuurt en door de decoder in de loc ontvangen.
Wordt nu dit signaal verstoort door bijvoorbeeld een condensator, dan krijgen we een signaal zoals in de afbeelding rechts. Voor de duidelijkheid heb ik hier de invloed van de condensator aangegeven in het rood.
Voor iemand die thuis is in de elektronica is dit gesneden koek. Maar ik besef dat lang niet iedereen dat is, dus hier een kleine verdere uitleg.
 
Een condensator is een klein elektronisch apparaat wat tijdelijk even wat spanning kan opslaan en dit later weer kan afgeven. De condensator wordt opgeladen als het spanningsverschil ten opzichte de 0 groter wordt. Als dit spanningsverschil weer kleiner wordt, geeft de condensator zijn opgeslagen spanning weer af (het rode lijntje) zodat deze bij het digitale signaal niet meer op 0 kan komen. Hierdoor wordt het verstuurde signaal dus verstoort zodat de loc het ontvangen signaal niet meer kan vertalen naar de door de centrale verstuurde opdracht. U zult begrijpen als het signaal niet aankomt zoals het verstuurt is, de trein dus niet weet wat het moet doen en heel onvoorspelbaar kan reageren of zelfs helemaal niets meer doen.
 
Dus, bij dergelijke storingen eerst alle rails controleren of er niet ergens een condensator verstopt is. Die kleine dingetjes zijn onmisbaar in de elektronica, maar je kunt ze missen als kiespijn aan de rails van een digitale trein.
 
 
Naar boven!