Hey Miester, wanna buy…

De DealerEindelijk kan er verder gebouwd worden, de Helix word voorzien van flexrail welke weer word vastgelegd met schroefjes. Hele kleine schroefjes van 1,2mm dik en 17mm lang, wel lastig als je wat dikkere vingers hebt. Er zijn personen die dat wijten aan mijn ‘vele’ eten… Nou ik eet niet zo veel, ik houd er nu eenmaal graag een Bourgondische levenswijze op na. En sinds kort ben ik ere-lid van “De Blauwe Knoop”. Zo, weer twee aan elkaar gesoldeerde flexrails vastgemaakt. De volgende twee aan elkaar solderen en…

Krijg nou het heen-en-weer… Geen flexrails meer… Snel naar m’n dealer om weer een voorraadje te scoren. Snel in de Zoekzoekie gesprongen en daar aangekomen… ”Nee, is er niet meer”. ”Maar het is besteld, ik stuur van de week wel een mailtje als het weer binnen is”. Dit houd dus in, wachten… wachten… en nog een keer wachten. Ondertussen is de week alweer voorbij… en nog steeds geen Flexrails. Ik begin zo langzamerhand een beetje wanhopig te worden en de eerste ontwenningsverschijnselen beginnen zich al te manifesteren. Je begint allerhande onzinnige klusjes te doen… zaagsel bij elkaar te vegen en in een busje doen… En ondertussen al tien keer een lok de Helix op en af laten rijden. Filmpjes gemaakt… Ik vraag me ineens af of er ergens in dit land een kliniek is voor ontspoorde modelspoorbaanbouwers… Misschien wel een gat in de markt!

Overigens was ik al langere tijd op zoek naar een railreinigingswagon. Een die je met een trein mee kunt laten rijden om de rails ‘schoon’ te laten poetsen. Ik heb op verschillende plaatsen gezocht en lange tijd Ebay en Marktplaats in de gaten gehouden. Helaas, nergens kon ik iets passend vinden binnen mijn budget. Op Ebay is hij verschillende keren wel aangeboden voor een redelijke prijs, maar dan komen er weer torenhoge verzendkosten bij. Dan ga je op een gegeven moment op zaterdagochtend weer een keer naar de Occasionshop van Wentink. Ja dezelfde waar ik al eerder met de familie heen ben geweest, alleen dit keer ging ik alleen. Je moet er wel ruim de tijd voor nemen om daar te shoppen, want ondanks of misschien wel dankzij de nodige NS banken en coupés loop je ook hier de nodige vertraging op. Aan de andere kant, ze nemen wel ruim de tijd voor je als je wat vraagt of ergens even wat hulp bij nodig hebt. En dat is natuurlijk ook heel wat waard.

Maar goed, daar hadden ze dus nog een ‘Roco Clean Wagon’. Zo goed als nieuw, in perfecte staat met originele verpakking en het railgummetje was op één streepje na smetteloos schoon, dus heel erg weinig gebruikt. En precies die prijs die ik in mijn hoofd had voor wat ik aan dat wagonnetje wilde uitgeven. Dat is toch wel heel erg prettig, zelfs zo prettig, dat je bijna je flexrails-stress even vergeet. Ja bijna… want thuis gekomen wordt je gelijk weer geconfronteerd met het tekort aan flexrails… Zou een nicotineverslaafde zich nou ook zo voelen als hij even geen sigaretje had gehad? Nee… Dit is erger… Ik heb nog nooit mee gemaakt dat de sigaretten of shag op waren in de winkel en anders was er wel een volgende winkel twee deuren verder die nog voldoende in voorraad had. En in het ergste geval is er nog wel een tankstation te vinden met een voorraadje tabak. Met de flexrails ligt dat toch even anders, mijn dealer heeft niets meer, en een andere dealer die voor mij die flexrails heeft is er niet binnen redelijke afstand.

Ik zuig het uit m'n duimOh ja, als er toevallig verstokte rokers zijn onder de lezers van dit stukje. Sorry voor de vergelijking, steek er nog maar een op… ik in ieder geval wel als erkend kettingroker.
Fijn, daar sta ik dan, zonder de mogelijkheid om op dit moment door te gaan met het leggen van rails. Immers, in mijn werkplan moet ik eerst de Helix klaar hebben omdat die leidend zijn in mijn baanplan. Oh ja, op een van de fora waar ik ook actief ben met andere modelspoorbaanbouwers vroegen ze mij om mijn baanplan. Op de een of andere manier lukte het me niet om die op dat forum te plaatsen, daarom heb ik hiernaast maar mijn baanplan geplaatst. Dan kan men toch even zien hou ik het allemaal doe. Zoals je ziet, een heel flexibel plan waar de eventuele nodige aanpassingen snel zijn door te voeren.

Maar omdat ik dus nog steeds niet verder kan met het rails leggen in mijn Helix moest ik wat anders gaan doen. Ik heb daarom maar wat filmpjes gemaakt van één van mijn loks die over het binnenspoor rijdt van de eerste Helix die al wel rails heeft tot bovenaan toe. Eerst een filmpje met de camera naast de baan voor een overzicht van het verloop. Vervolgens een filmpje met de trein-camera die hetzelfde traject doorloopt, maar dan vanuit het gezichtspunt van de ‘machinist’. Op zich is er nog niet zo heel veel interessants te zien, maar als je je voorstelt hoe dat beeld word als het geheel wat meer is aangekleed voor wat betreft de scenery, het effect dan wel heel erg leuk moet worden. Op deze manier kan dan je meerijden op je eigen modelspoorbaan.

Over dat filmen is trouwens ook nog wel het een en ander te zeggen. Mijn camera’s nemen alles digitaal op en slaan de bestanden op op een geheugenkaartje. Dit doen ze in het .avi bestandsformaat. Omdat ik de computer een tijdje geleden opnieuw had opgebouwd, was ik vergeten de juiste codex te installeren. Hierdoor liepen de programma’s waarmee ik de filmpjes probeerde te bewerken allemaal vast. En ik kon er niet achter komen waardoor dat kwam. Tot het moment dat ik me de vergeten codexen herinnerde en wist dat ik nog een conversieprogramma had om avi-bestanden om te zetten naar wmv-bestanden. En aangezien .wmv een Windows-formaat is, kon ik deze wel standaard bewerken. En dat te bedenken dat ik daarop kwam tijdens een rustig toiletbezoek. De beste ideeën of oplossingen krijg ik vaak op de meest vreemde plaatsen. Maar ze werken wel…

En nu kijk ik langzamerhand uit naar de aankomende modelspoorbeurs in Houten. Ik heb over deze beurs veel goede en positieve verhalen gehoord. Misschien dat ik daar wat noodzakelijke aankopen kan doen voor mijn modelspoorbaan. En anders is het zeker de ervaring van het bezoek wel waard. Ik verwacht in ieder geval de nodige modelbanen te kunnen zien en hiervan ook weer ideeën op te doen om zelf toe te kunnen passen op mijn eigen baan. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden als anderen dat al voor je gedaan hebben. Het scheelt veel tijd en energie en in mijn geval misschien nog wel een aantal ‘idee gevende toiletbezoekjes’.

Hoe dan ook, ondanks de tegenslag voor wat betreft de flex-rails zijn er ook weer wat positieve ontwikkelingen zoals het filmgebeuren wat nu nagenoeg vlekkeloos verloopt, de rails die al ligt kan nu goed schoon gehouden worden dankzij mijn nieuwe Roco-Clean wagon. En bovenal, alle digitale treinen die ik heb lopen vloeiend en zonder storingen over de rails. En dat laatste ondanks dat ik nog helemaal geen ringleiding heb aangelegd. Daar moet ik binnenkort toch echt eens aan gaan beginnen, want dat voorkomt straks in ieder geval een hoop storingen omdat misschien straks de stroomtoevoer niet helemaal goed verloopt. En zoals ik al eens eerder schreef, ik wil hoe dan ook voorkomen dat ik een soort van ProRail-spook op mijn modelbaan krijg omdat bij het minste of geringste het treinverloop gehinderd wordt.

De WisselwachterOh ja, wat ik nog even vergeten was. Ik heb ook de nodige wisselschakelaars binnen gekregen. Nee niet die dingen aan de muur waar je eerst het ene lampje aan kunt doen en dan het andere lampje, maar de schakelaars om de wissels van de modelspoorbaan te kunnen bedienen. Nog niet genoeg voor alle wissels, maar een groot deel al wel. “Maar je digitale toestand dan?” Ja, ik weet het, daar zaten ook wissel-decoders bij, maar dan voor servo-bediening, en dat heb ik nou net niet. Ik moet ‘normale wisseldecoders’ hebben en zolang ik die nog niet heb, zal ik alle wissels handmatig/analoog met knopjes moeten bedienen. Een andere oplossing heb ik niet, of er moet zich ineens iemand melden die de servo-decoders met mij wil omwisselen voor ‘normale’ decoders. Maar die kans is uiterst klein schat ik zo in.

Later meer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *