Mag ik een lift

Iets bewoonbaars makenHet is zover, mijn dochter is stukje bij beetje aan het verhuizen. Het valt niet mee hoor… zo’n verhuizing. Feitelijk is er helemaal niets meer dan een compleet lege flat… Tover die maar eens om naar een bewoonbaar geheel. En dat voor iemand die net van de universiteit afkomt en nog geen tijd heeft gehad om reserves op te bouwen… En dan met die dure €uro… Maar er komt langzamerhand beweging in, er hangen al rolgordijnen, verschillende lampen kunnen hun sprankelrijke gloed al verspreiden en ook op de vloer begint het behaaglijk aan te voelen met de mooie vloerbedekking die ze heeft uitgezocht.

Maar… had het niet anders gekund? Een stukje lager bij de grond… Nee eigenlijk niet, dan ben je het werkelijk prachtige uitzicht kwijt. Want dat heeft ze, een fenomenaal uitzicht over het kanaal en de landerijen. In mijn ogen had het niet veel beter gekund. Stiekem ben ik dan ook wel jaloers op dat uitzicht alleen wil ik voor geen goud ruilen… Het zijn die ellendige trappen die me de nek breken. Zes in getal, op zich lijkt dat niet zoveel, maar ieder pondje moet ook mee naar boven. Daarom… Mag ik daar een lift?

Ondertussen blijf ik natuurlijk materiaal aan het verzamelen voor mijn modelspoorbaan. Daar is het verhalen van alle gebeurtenissen immers om begonnen, ik wil een modelspoorbaan bouwen en me daar helemaal op uitleven. Maar wat heeft die verhuizing er dan mee te maken zullen sommige denken. Nou, simpel… alles! Maar, nog één keer dan, zonder verhuizing geen vrije ruimte, zonder vrije ruimte geen modelspoorbaan. En zonder modelspoorbaan plannen had ik hier de nodige pagina’s minder aan teksten staan. Al met al dus een prachtig tijdverdrijf zo’n modelspoorbaanplan met alles wat er bij komt kijken.

Wat hebben we er weer bij kunnen sprokkelen de laatste tijd. Nou, natuurlijk weer de nodige railstukken, daar heb en krijg je bijna nooit genoeg van. Diverse bochten in verschillende stralen, in pakketjes van vijf stuks aangeschaft via Ebay voor een heel erg schappelijke prijs. Zelfs met de verzendkosten erbij kan ik ze nergens anders goedkoper vinden. En hoe je het ook wend of keert, ik blijf natuurlijk een rasechte Nederlander. We willen graag iets hebben, willen er ook nog wel voor betalen… maar het liefst zo min mogelijk. Maar wees nu eerlijk, iedereen doet het toch zo. Overal ter wereld en niet alleen de Nederlanders. Dat is immers waar het hele gedoe van Ebay op gebaseerd is, kopen en zo weinig mogelijk betalen, of verkopen en zoveel mogelijk binnenhalen.

Sommige denken overigens een kortere route te kunnen gebruiken op Ebay en verkopen hun spullen voor hogere prijzen dan dat ze in de reguliere vakhandel te vinden zijn. En er zijn nog steeds sukkels (sorry voor de uitdrukking) die er instinken. Die zitten met oogkleppen op, op Ebay en kopen zich suf (en arm) zonder te beseffen dat ze soms beter naar een winkel kunnen gaan. Als voorbeeldje, Op Ebay staat een ‘handelaar’ zijn flexrails te verkopen voor € 4,25 per stuk exclusief verzendkosten. Precies diezelfde flexrail koop ik nieuw in de winkel voor € 1,85 per stuk. Ja, ik moet dan zelf naar die winkel toe rijden, maar dat weegt niet op tegen de meerkosten. Bovendien vind ik het een bijzonder leuk uitje om een winkel voor modelspoor te bezoeken.

Dus mijn advies is en blijft, altijd goed uitkijken als je op Ebay, Maktplaats of waar dan ook wil kopen. Soms ben je duurder of zelfs stukken duurder uit. Maar dat even tussendoor.

Verder heb ik op Ebay nog wat bochtwissels gescoord. Drie stuks voor de prijs van € 2,30. Een waar koopje. Alle drie werken ze prima, één met elektromagnetische aandrijving die goed werkt en twee handwissels waar nog losse aandrijvingen op geplaatst kunnen worden. Overigens is één van die wissels ‘gewethert’ oftewel vol gekalkt met bruine verf wat roest moet voorstellen om het ‘echt te laten lijken’. Sorry, maar ik moet hier even hard om lachen. Het heeft er meer van weg of er een kudde kamelen langs is geweest die erover gesche….. die het als toiletpapier gebruikt hebben.

Maar geen nood, het stinkt niet. En als ik straks even wat tijd heb, ga ik er met een Dremeltje waarin ik een borsteltje doe over heen om hem weer wat netter te maken. Begrijp me goed, ik heb helemaal niets tegen ‘Wetheren’, maar met mate. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarin het heel goed gedaan is en waar het ook echt een aanvulling is op de ‘illusie’ die we met een modelspoorbaan willen creëren. Maar het ‘Wetheren’ is geen doel op zich, het is slechts een aanvulling op het geheel, net zoals een sein, de poppetjes of de gemodelleerde bergen.

Wat was er nog meer binnen gekomen de laatste tijd… een paar handwissels (eventueel weer uit te breiden met aandrijvingen) en een Engels kruiswissel. Allemaal eigenlijk pronkstukjes van de fijne delicate mechanica. Ieder wissel is eigenlijk een kunstwerkje op zich, zo klein en perfect functionerend. Daar zit volgens mij echt het nodige denkwerk in om in zo’n klein onderdeel dezelfde werking te behouden als dat zijn honderdzestig keer grotere broer heeft. Maar dan met dit verschil, dat ik er straks geen last heb dat bij het eerste sneeuwvlokje de boel in het honderd loopt.

Verder loop ik ook regelmatig Marktplaats af. Mijn verwachtingen voor deze koop/verkoop website zijn eigenlijk heel erg laag voor wat betreft modelspoor spullen. Ja, er wordt genoeg aangeboden, van de kleinste boompjes voor je landschap tot complete startpakketten voor een treinenbaan/modelspoorbaan. Maar… of ze vragen in vele gevallen de hoofdprijs, of het ziet er niet uit. Zo stond er een TEE-set van drie wagons op (waar ik overigens geen belangstelling voor had) waar de verf voor tachtig procent was afgebladderd. Het geheel hooguit nog goed voor ‘Het Grijze Archief’, maar de aanbieder vond dat het toch nog wel zo’n vijfentwintig €uro waard. Nou, voor mij in geen vijfentwintig jaar. Zelfs een grondige renovatie is hier geen optie meer.

Toch zijn er ook wel advertenties te vinden voor modelspoormateriaal die wel alle vormen van redelijk in zich hebben en zelfs advertenties die daadwerkelijk op de lachspieren werken en een snelle reactie vragen. Zo’n advertentie kwam ik weer eens tegen, twee open vier assige goederenwagons voor een vraagprijs van vijf €uro. En op foto zagen ze er bijzonder goed uit. Dus gelijk het gevraagde bedrag bieden en contact opnemen met de verkoper die in mijn geboortedorp woonde. De koop was al snel rond en de volgende dag in de auto naar mijn geboortedorp, twee goederenwagons ophalen voor de spotprijs van vijf euro. Dat geeft een gevoel van vrolijkheid en je lachen is bijna niet te bedwingen.

Aangekomen bij de verkoper en na de nodige begroetingen komt hij met de mededeling, “Ja, helaas ben ik één van de wielen kwijt, maar daarom mag je ze voor de helft hebben. Ik ben nog bij Wentink (plaatselijke treinenboer) langs geweest, maar die had de goede niet”. Ik denk nog, ‘ben je gek of zo. Zo’n asje is wel ergens te regelen.’ Maar hij stond erop, ik betaalde vijf euro maar (hij) moest en zou mij twee euro vijftig terug betalen. Nou ja, dan kun je dat alleen maar accepteren. Eerlijk is eerlijk, van zulke dealtjes wordt ik helemaal blij. En dat missende asje… tien minuten op Ebay zoeken en ze zijn inmiddels onderweg naar mijn huisadres.

BaanplanEn verder gaat de ontwikkeling van het modelspoorbaanplan. Trouwens plan… ja, om straks een deugdelijke baan neer te leggen is het altijd beter om een baanplan te tekenen. Tegenwoordig is daar allerhande software voor te vinden, maar van de gratis pakketten is er in mijn ogen niet één die voor mij voldoet. Ze zijn niet Nederlandstalig en na die geprobeerd te hebben vind ik het een crime om mee te werken. Nu schijnt er wel een heel goed Nederlandstalig programma te zijn genaamd WinRail. Maar € 47,00 voor een programma wat je misschien één of twee keer gebruikt… is mij momenteel even te veel van het goede. Het enigste boompje wat ik achter in de tuin heb staan is een treurwilgje.

Vroeger hadden we hier een sjabloon voor waarmee je op een groot vel papier je baanplan kon uittekenen. En ja, ik heb nu weer zo’n sjabloon via Ebay gekocht. (en dat voor een computerman) Volgende keer schrijf ik hier wel verder over.

Later meer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *