Ohhh… Ahhh… Uhhh…

Zweedse ballenzaakDaar zijn we dan weer. En ik kan zeggen, de verhuizing is achter de rug, de meubels zijn in elkaar gezet en de laatste puntjes zijn op de I gezet. Tenminste voor zover dat mogelijk was. Zoals al eerder geschreven kwamen de meeste meubels van IKEA af. En ondanks mijn eerdere weerstand tegen deze ‘Zweedse ballenzaak’ is dit beeld toch behoorlijk veranderd. Zeker als ik het vergelijk met die andere Nederlandse Ballenzaak. Die is wel zo goed waardeloos jongen! En ja, veel erger dan die ‘Zweedse ballenzaak’. Heel veel duurder en de winkel zelf een veel erger ondoordringbaar doolhof. Zeg maar een soort IKEA maar dan tot de 24e macht

Maar ondanks de drukte met alle zaken anders dan mijn modelspoorbaan, heb ik ook de tijd genomen om hiermee bezig te blijven. Zo waren er de ‘Nationale Modelspoor Dagen’ op verschillende plaatsen door het land heen. In verschillende plaatsen waren er in het weekeinde tentoonstellingen/demonstraties georganiseerd voor alles wat met modelspoor te maken had. Zo ben ik op zaterdag naar Ede geweest, waar de plaatselijke modelspoorclub mee deed aan het modelspoorweekend. Op zondag ben ik naar Zutphen geweest naar de daar actieve modelspoorclub.

Over Ede kan ik helaas heel kort zijn, het was eigenlijk zonde van mijn tijd en moeite om daar te gaan kijken. Er was één baan die ‘klaar’ was en één kale baan waar alleen rails lag en één treintje rondjes reed. En de baan die ‘klaar’ was liet weliswaar wat herkenbare punten uit de omgeving zien, maar alles stond naast elkaar opgesteld. Er was totaal geen landschappelijke vormgeving toegepast. Voor mijn gevoel kan je dan beter een paar foto’s maken van de dingen die je wil laten zien, plak die achter elkaar op een plaatje hardboard, leg er een liniaal voor als rails en klaar ben je. Nee, in mijn ogen een grote gemiste kans. Ik vond het in ieder geval zonde om er foto’s van te maken.

Op zondag ochtend ben ik dus naar Zutphen geweest. Naar het clubhuis van Modelspoorclub Zutphen. Alhoewel het gebouwtje redelijk klein is, is de sfeer heel prettig. Twee clubbanen zijn er aanwezig waarvan één in een redelijk ver gevorderd stadium is en de tweede nog volop in aanbouw en een gezellige koffiehoek. Natuurlijk, het is een eigen locatie van de club, in tegenstelling tot Ede, maar het toont het belang hiervan aan bij een dergelijk evenement. Ook was er een hoekje ingericht voor de verkoop van modelspoor spullen in de ruimste zin van het woord. Ik heb daar nog de nodige leuke bouwpakketjes gescoord van huisjes die straks mijn eigen baan gaan opsieren. Deze zal ik later nog in een fotoalbum op de site plaatsen.

Ik heb in Zutphen nog gesprekken gehad met verschillende clubleden, onder andere over mijn voorkeur over analoog rijden en dat ook zij eigenlijk allemaal digitaal rijden. Over de voordelen en nadelen van beide manieren hebben we het gehad en nog de nodige andere zaken. Heel onderhoudend in ieder geval. Ik moet echt zeggen, heel erg aangenaam in vergelijking met mijn ervaring in Ede. En dit bezoek zette mij toch aan het denken. Ik had nu met eigen ogen beter gezien wat digitaal rijden inhoud, er zijn dingen mogelijk die met analoog veel lastiger te bereiken zijn. Ook dingen die ik wil doen met mijn modelspoorbaan.

Het digitale verhaal liet me eigenlijk niet meer los. Ik ben ook op internet uitgebreid gaan zoeken naar antwoorden op al mijn vragen. Op het N-spoor forum, waar ik ook actief ben, heb ik ook de nodige vragen gesteld waar ik die antwoorden kreeg die ik nodig had. Dat alles heeft mij toch eigenlijk wel overtuigd. Ik zou dolgraag het digitale modelspoortraject in willen stappen en uitproberen. Grootste obstakel is echter de financiële drempel. De aanschaf van de eerste stappen komen in het meest gunstige geval toch nog rond de € 80,00 ineens, tweede hands op Ebay, te liggen, en dat is voor mij toch best een grote investering. Zeker als je nog niet 100% zeker bent.

En dit obstakel weerhoud mij dan voorlopig ook even om digitaal te gaan, totdat er ineens zomaar uit het niets iemand op je schouders tikt. Om reden van privacy noem ik hier even geen naam en omdat ik hem geen toestemming heb gevraagd om die te publiceren. En deze persoon bied zomaar uit het niets een compleet digitaal systeem aan. In eerste instantie had ik nog zoiets van, “Ja, maar dat is afhankelijk van de prijs, ik kan me momenteel geen al te grote bokkensprongen veroorloven”. Dat had ik dus verkeerd begrepen, de aanbieding was dus van, ‘Als ik belangstelling heb, mag ik het hebben’. Nou, dat komt totaal onverwacht, maar heel erg welkom. Ik heb het dan ook heel erg dankbaar geaccepteerd. Deze man komt dan ook boven in mijn nog te creëren “Hall of Fame” te staan.

Nu ga ik dus toch digitaal, ondanks mijn eerdere berichten dat ik hoe dan ook analoog zou blijven rijden. Je ziet maar, niets is zo veranderlijk als een mens, zelfs ik niet. Al met al heeft dat ook consequenties voor mijn rollend materieel. Met name de lokjes die ik bezit zijn analoog. Nu blijkt weer via internet en dan in het bijzonder via de site van N Project.org dat het ombouwen van analoog naar digitaal niet zo’n hele moeilijke klus is. Dus zal ik binnenkort mijn V90 lok moeten ombouwen naar digitaal om ook daadwerkelijk digitaal te kunnen gaan rijden. Het stoomlokje blijft voorlopig analoog, omdat die toch op een apart spoor komt te rijden als pendeltrein. Gewoon één spoor dat tussen twee plaatsjes heen en weer rijd zonder dat er enige verbinding is met het hoofdspoornet.

Nu is het dus zaak dat ik kan beginnen aan het bouwen van de tafel voor mijn modelspoorbaan. Vervolgens moet ik de V 90 gaan ombouwen naar digitaal en dan kan ik rails gaan neer leggen om met digitaal te gaan oefenen en te testen. Ondertussen is het tijd voor een echte treinenbeurs. Deze wordt georganiseerd in Nijmegen, een die ik niet wil missen omdat ik het gewoon wil meemaken. ‘s Morgens op tijd vertrokken en dankzij mijn navigatiesysteem in één keer naar de Jan Massinkhallen toe gereden. Daar aangekomen mijn autootje geparkeerd en naar de ingang. De eerste tien Euro vlogen al uit de zak, dus minder te besteden.

Eenmaal binnen was het toch iets minder dan dat ik in eerste instantie verwacht had. Zeker als je er van uit gaat dat dit een vervangende beurs was omdat de Rijnhal failliet was gegaan. Oh, de hal waar het gebeurde was redelijk gevuld, al was het niet vol. Maar als dit in de Rijhal had gestaan, had je er niets meer van terug gevonden. Toch alle rijen door en kijken wat er zo al in de aanbieding was. Qua H0-spoor en zo was er genoeg. Op N-spoor was het een stuk magerder, maar toch was er wel het een en ander te vinden van mijn gading. Ook van de Nijmeegse modelspoorclub stond er een modulebaan die de moeite van het bekijken zeker wel waard was, en ook weer digitaal. Ja, dat is het toch wel.

Goed, alle kraampjes dus langs gelopen tot aan een stand van een Duitser die enige interessante dingen had liggen. Een aantal digitale lokken, maar voor mijn gevoel te duur. Wel kwam hij met een lokje op de proppen waarvan de bovenkant niet meer vast zat aan het onderstel. In eerste instantie wilde hij daar € 89,00 voor hebben wat ik toch echt veel te veel vond, zeker gezien de ‘schade’ die hij had. Maar van de prijs kon nog een paar euro af. Ik heb dat maar laten zitten. Ook had hij nog een paar rijtuigen liggen die ik wel zag zitten in zowel de uitvoering als de prijs. Ik heb er hiervan één mee genomen, ook omdat ik nog voldoende beurzen zal bezoeken en ik de verdere prijsstelling toch iets aan de hoge kant vond op deze beurs.

Mijn eerste digitale lokOndertussen zat ik dus nog steeds zonder digitale treinen om proef te kunnen draaien. Maar in de volgende dagen kwam ik ineens op Ebay weer een digi-lokje tegen. Deze was van een verkoper waar ik al eerder hele goede ervaringen mee had opgedaan. Na overleg met ‘moeders-de-vrouw’ besloten om een bod uit te brengen. Omdat dit laat op de avond was en ik moe was, kon ik de volgende ochtend kijken hoe het afgelopen was. En wat blijkt, ik had het hoogste bod uitgebracht (ook het enige) en het lokje was voor mij. Ik was nu dus de gelukkige eigenaar van mijn eerste digitale lokje. Wat overigens helemaal geweldig was, de snelheid waarmee ik het bewuste lokje heb ontvangen. Op zondagavond bieden, op maandag ochtend betalen en dan vervolgens op woensdagmiddag al in ontvangst kunnen nemen. Dat noem ik nou echt snel.

Later meer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *