We stomen weer even door.

Kleine Prijs StijgingEindelijk na weken wachten is er weer flexrails voorradig. Al ben ik er niet echt vrolijker van geworden. Er was namelijk een ‘kleine prijsstijging’ verbonden aan de flexrails en wel een van zestig procent. Eigenlijk een grof schandaal zo’n gigantische verhoging, maar wat doe je er aan. Op dit moment is dit de enige plaats, die ik weet, waar ik deze flexrails kan krijgen en ik had ze op dit moment ook echt nodig om verder te kunnen bouwen aan mijn baan. Maar voordat ik de volgende keer weer wat nodig heb zoek ik, of een ander verkooppunt op, of ik wacht op een modelspoorbaanbeurs in de buurt en hoop daar een beursaanbieding te vinden of een handelaar die niet van die monstrueuze verhogingen heeft doorgevoerd. Economische crisis oké…, maar dit is ronduit bespottelijk.

En dan het excuus dat aangevoerd werd vanwege de verhoging… “Ja de vorige was een oudere doos en ze zijn wat duurder geworden.” Nou, sorry hoor, maar die vorige doos had er echt geen tien jaar gestaan. Anders is het maar droevig gesteld met de verkoop in die zaak dat je in tien jaar nog geen honderd flexrailtjes verkoopt. Waarvan ikzelf er al zestien had gekocht in de laatste paar maanden. Een verhoging van zestig procent over tien jaar zou misschien wel te billijken zijn, al is dat ook al een redelijk stevige verhoging. Nee, deze jongen zoekt wel een andere leverancier op, één die geen onverklaarbare hoge verhogingen doorvoert op zijn geleverde producten. Zaken doen,,, ja maar wel op een eerlijke manier. Wil je wat verdienen… ook goed, maar ook dat dan op een eerlijke manier.

Zo… dat lucht even op… wat stoom afblazen. Genoeg gemekkerd over ontspoorde handelaren. Ik kan in ieder geval weer flexrails leggen op mijn modelbaan. En dat heb ik dan ook gelijk gedaan op de eerste Helix, die is nu volledig voorzien van zijn twee sporen. En dan volgt de tweede Helix waar ik eerst weer ruimte moet maken om er met mijn gereedschap tussen te kunnen komen. Maar met de ervaring van de eerste Helix zal dit zeker een stuk makkelijker verlopen. Eerst gaan we maar weer acht flexrails stukken per paar aan elkaar solderen. Dan kunnen we met het leggen van de rails een stuk sneller door werken zodat we tijd kunnen gaan besteden aan de rest van de spoorbaan.

Aldus geschiede, acht stukken flexrails aan elkaar gesoldeerd en bij de tweede Helix neer gelegd om hiermee de tweede Helix van rails te voorzien. Ook op de eerste Helix moest nog een stukje gelegd worden, dus dat eerst maar gedaan zodat deze echt helemaal klaar is voor de aansluiting op de rest. Dat ziet er gewoon prima uit, als die Helix klaar is. De toekomstbeelden verschijnen alweer in mijn hoofd en ik kan wel stellen dat ik tevreden ben. Ik heb overigens besloten dat de rails die boven in de Helix uitkomt met de tweede Helix verbonden wordt via een dubbelspoor-boogbrug. En die boogbrug zal ik naar alle waarschijnlijkheid zelf moeten ontwerpen en bouwen omdat er geen standaard brug beschikbaar is zoals ik die wil hebben. Ik ben hem tenminste nog niet tegen gekomen, bovendien lijkt het mij leuker om dat ook zelf te doen.

Maar eerst is er de beurs in Houten. Een beurs waar ik toch al lang naar uitgekeken heb. Ken je die van dat figuur wat naar een beurs in Houten ging? Nou… hij ging niet. En waarom dan niet? Nou, toen hij vol enthousiasme de deur uit stapte om in de auto te stappen struikelde hij over een drempeltje en ging door zijn rug heen. Gevolg, zeer beperkte bewegingsmogelijkheden en zeker geen mogelijkheid om over een beurs heen te ‘slenteren’. Daar gaat dan een uitje waar je zo lang naar uit hebt gekeken… down the drain….Helaas, dus geen beurs in Houten voor mij maar een aantal dagen herstellen van een observatie hoe het gras groeit… van heel erg dichtbij… Had je het kunnen voorkomen? Nee, waarschijnlijk niet. Helpt het om over te blijven sippen? Nee, ook niet. Nou snel vergeten dan maar en weer verder gaan met wat er nog wel allemaal kan.

Nadat de ‘soepelheid’ weer enigszins terug is gekeerd ben ik begonnen aan de tweede Helix. En inderdaad, dankzij de ervaringen uit het leggen van de rails in de eerste Helix gaat dit allemaal een stukje sneller en soepeler. De één naar de andere flexrails kan ik vastschroeven en deed ik er bij de eerste Helix er nog een week over (incl. een beetje oponthoud) de tweede Helix is na drie dagen al klaar. Dus een beetje verloren tijd heb ik alweer ingehaald. En ook over deze Helix ben ik dik tevreden. Wat zeg ik, nog meer tevreden dan over de eerste Helix. Deze ging echt makkelijker en het was net alsof de rails zich ook makkelijker liet leggen. Kortom. Hier zit een ‘Heppie Peppie’, zoals ze me hier thuis steeds noemen. Het volgende wat me nu te doen staat is de drie sporen die tussen de Helixen gaan lopen aan elkaar te verbinden zodat er één geheel ontstaat.

Maar eerst gaan we even naar Kruidvat, daar hebben ze een ultrasoon reiniger te koop voor weinig. En nu in de tijd van de uitverkoop krijg je er ook nog eens dertig procent korting op. Dus is het helemaal een koopje. En deze reiniger ga ik nu gebruiken om een paar wissels te redden van ‘Het Grijze Archief’. Ik heb namelijk een paar tweedehands wissels gekocht die het niet meer doen omdat er vuil tussen de beweegbare delen is terecht gekomen. Normaal is dat heel erg moeilijk schoon te krijgen, maar volgens berichten kan je deze in een ultrasoon reiniger kieperen gevuld met wasbenzine. Als alles dan goed gaat, wordt het meeste vuil verwijdert tussen de beweegbare delen en zouden de wissels dus weer moeten werken. En inderdaad, één van de zes wissels werkt alweer naar de eerste reinigingsbeurt. De andere vijf moeten nog verder nagekeken worden. Maar de reiniger heeft zichzelf nu al weer terug verdient.

Precies dat ene wissel wat nu weer werkt zorgt ervoor dat ik mijn schaduwstationnetje kan afbouwen. Het is maar een stationnetje met vier sporen, maar die kan ik later nog wel uitbreiden. Ik heb voorlopig toch niet zoveel loks dat ik erg veel drukte ga krijgen op het schaduwstation. Dit schaduwstation zorgt er nu ook weer voor dat ik weer een belangrijk punt op de modelspoorbaan kan afmaken. Nu kan ik tenminste ook makkelijker doorgaan met de sporen tussen de twee Helixen zonder dat ik later nog veel hier onderdoor moet rommelen om het schaduwstation af te maken.

Goed dan, de twee Helixen moeten nu aan elkaar verbonden worden. Als eerste de aftakkingen grofweg halverwege het buitenspoor. Met wat stugge stukjes en een flexrails kan ik die in een mooie ruime bocht de afstand laten overbruggen… overbruggen? Ja natuurlijk, er moet ook een brug tussen omdat er straks een straatje onderdoor moet lopen. Gelukkig heb ik al een brug in elkaar gebouwd die ik een tijdje geleden op Ebay gekocht heb. Deze kan ik er mooi tussen plaatsen, alleen moet ik daarvoor een stuk van de flexrails recht laten lopen omdat het een rechte brug is. En een bocht over een rechte brug dat is toch echt geen gezicht. Dat is als een banaan in de schil van een komkommer. Dus het verloop iets aanpassen, maar dan staat het toch ook wel weer mooi. Laat ik dit spoortje voorlopig maar ‘Het Dwaalspoor’ noemen. Waarom? Geen idee!

AutoCADHet geheel begint al wat uitstraling te krijgen. En mijn enthousiasme groeit er steeds meer van. Nu moet het andere dubbelspoor gedaan worden. Daar waar de Helix eindigt en het hoge deel begint. Eigenlijk moet hier ook een brug komen, een dubbelspoor-boogbrug had ik zo in mijn hoofd zitten. Laat ik nou net toevallig zo’n brug even niet hebben. Ja in mijn hoofd ja…, maar schedeldak lichten doen we nu toch echt even niet. Stel je voor zeg, dat het gaat tochten… En voor zover ik weet zijn ze ook niet zo één-twee-drie zo maar even te koop. Dan blijft er eigenlijk maar één oplossing over en dat is zelf ontwerpen en bouwen. Gelukkig ben ik niet helemaal onkundig in het ontwerpen en ook mijn handen produceren meestal wel datgene wat ik wil maken. Dus moet dit eigenlijk niet echt een groot probleem opleveren. Is het alleen nog zaak om aan het juiste materiaal te komen. Is er toevallig nog iemand onder de lezers die een beetje bruggenbouwersmateriaal in de achterzak heeft?

Later meer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *