(Weer) Een nieuw begin…

Het is nu bijna anderhalf jaar stil geweest op het modelspoorfront. Dit had eigenlijk alles te maken met mijn ziekte en dat het hele gebeuren door mij niet meer te hanteren was. De baan was te groot geworden, te veel verschillende toestanden, kortom meer dan ik nog kon behappen. En dat duurt even voordat je dat kunt erkennen. Beter worden doe ik niet meer, dus moet je de omvang aanpassen zodat je het nog wel kunt handelen. Maar daarvoor moest eerst nog een paar hordes genomen worden.

Op de eerste plaats was daar de familie, als ik nu weer aan zou komen met dat ik de huidige baan wilde afbreken om een nieuwe te bouwen, vreesde ik al hun hoon. Dus op een bepaald moment de stoute schoenen aangetrokken en moeders de vrouw aan haar jas getrokken… en daarmee de situatie besproken. Wonderwel vatte die het goed op, sterker nog, zo had al gezien dat ik worstelde met de huidige ‘immens grote baan’ en vond dat eigenlijk wel zonde… (was het dus ook) Maar wilde er niet over beginnen om mij niet voor mijn hoofd/bolle kop te stoten… Ja, zo blijf je natuurlijk wel om elkaar heen draaien. 🙄 Maar goed, dat was de eerste horde en de rest van de familie, die hadden de vorige keren al zoveel opmerkingen, iets waar ik nu echt niet op zat te wachten, mede door de oorzaak van het ‘waarom’. Maar ook die werden tactisch voorbereid… En ik kon beginnen met een nieuw begin…

Het idee voor een nieuwe baan had ik al binnen een kwartiertje met als grote inspiratiebron de “terrariumbaan van Henry”, alom bekend en geprezen in het N-spoor wereldje. Een baan die ik al volgde tijdens de bouw en al vaak ‘life’ gezien heb. Een werkelijk prachtige baan, alleen net 20 cm te lang voor mijn beschikbare ruimte, anders had ik nog kunnen overwegen om die te kopen. (hij staat immers te koop) Maar het is een goede inspiratiebron voor mij, iets in een dergelijk vorm moet het gaan worden, alleen iets korter, maar wel iets breder. Mijn voorkeursmaat ligt nu op 2 meter lengte en 70 cm breedte. De hoogte zal zo rond de 80 cm uitkomen, maar dat moet ik nog (later) bepalen omdat ik ook rekening moet gaan houden met de verschillende lagen die er gaan komen. Tot nu toe kom ik op 5 of 6 lagen (virtueel 10 of 12) en de breedte wordt iets ruimer om wat meer speelruimte te krijgen voor de helixen die er verborgen in moeten komen, dat helpt namelijk om het stijgingspercentage onder controle te houden.

Helaas is er geen railontwerpprogramma meer voor handen om het complete railplan te tekenen, omdat ik geen ‘gratis’ programma meer kan vinden, en voor die ik altijd gebruikte nu fors betaald worden. Ja sorry hoor, je kan het geld maar één keer uitgeven en met een krap budget gaat dat echt niet lukken, zeker als je weet dat je het programma nog maar één gaat gebruiken. Want als deze nieuwe baan niet gaat lukken hang ik deze hobby (noodgedwongen) aan de wilgen. Lichamelijk zal het me dan echt niet meer gaan lukken om nog een keer weer opnieuw te beginnen. Dus dit is echt de allerlaatste kans om voor mij een modelspoorbaan te maken die tot in lengte van jaren de mijne zal zijn. Maar voor het zover is, moet de huidige baan eerst afgebroken worden… Toch wel verbazend dat een baan die je in twee jaar opbouwt, in twee weken kunt afbreken zonder noemenswaardige schade. Alle rails is heel van de baan afgekomen, alle bedrading is goed bruikbaar gebleven en al het hout van de tafels is ook prima herbruikbaar. Recyclen noemen we dat… 😀

Nadat ik dus alles had afgebroken was het hoogtijd om eens stevig de stofzuiger door de ruimte te laten gaan… Man man man wat lag er een stof en vuil in de achterste hoekjes, echt niet normaal meer. Maar met een goede stofzuiger is ook dat zo weer weg. En dan is het tijd voor het bouwwerk van de nieuwe tafel. In mijn hooft al tot in detail uitgewerkt hoe het een en ander geconstrueerd moet worden, dus we kunnen een flinke slag slaan. En zo had ik dus in een verbazend snelle tijd een prima tafel staan voor mijn nieuw te bouwen modelspoorbaan. Voorzien van zes zwenkwielen zodat hij makkelijk van zijn plaats te rijden is als ik er eens achter moet zijn. Het bladhoogte komt precies op 90 centimeter, een mooie hoogte om er met mijn bureaustoel bij te zitten en op de onderste laag, waar ook het schaduwstation komt, bezig te kunnen zijn.

Het onderstel is klaar
Ik kan eigenlijk wel stellen dat ik hier blij mee ben, heel erg blij. Deze baan is voorbereid op de toekomst, één waar ik nog heel lang plezier van en mee zal hebben. En het geeft zo’n goed gevoel om weer eens ‘druk’ te zijn met je hobby, een hobby die al zo’n 50 jaar de mijne is (met wat tussenpozen, maar nooit helemaal weg). Ik heb er zin in. Veel materiaal kan ik dus hergebruiken, maar er zijn ook wel enkele items die ik waarschijnlijk niet meer kan of ga gebruiken op de nieuwe baan. Maar dat zien we wel, ik denk wel dat daar ook nog wel liefhebbers voor te vinden zijn, het is immers allemaal nog in prima conditie en de opbrengsten kan ik dan weer gebruiken voor de aanschaf van wat er allemaal nog wel bij nodig is. En mijn knutselfantasie gaat natuurlijk weer stevig geprikkeld worden, want er moeten bijvoorbeeld ook heel veel dennenboompjes komen in allerhande formaten. Maar dat is voor later. Nu zitten we in het heden en in het heden moeten we van de week eerst materiaal gaan bestellen om de kast van te maken waar het geheel in gebouwd gaat worden. Ik moet dat even heel duidelijk en precies beschrijven en omschrijven, zodat ik het netjes op maat gezaagd thuis afgeleverd krijg, zodat het alleen een kwestie is van in elkaar zetten.

Ja ik ben weer helemaal in de modelspoor-mood. Ik heb er echt weer zin om naar modelspoorbeurzen te gaan, daar te kijken en mogelijk ideeën op te doen. Ik heb er echt weer zin om naar de modelspoorwinkel te gaan en daar te zien wat de laatste nieuwigheidjes zijn. Ja, het kriebelt weer aan alle kanten…

Later meer… ♿

2 thoughts on “(Weer) Een nieuw begin…

  1. Dit wordt zonder meer de modelspoorbaan van je leven. Heb er alle vertrouwen in, hier ga je tot in de verre toekomst heel veel plezier van hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *